3dsmax - počátky tvorby

3D grafika je jedním z atraktivních odvětví počítačové tvorby, a proto není divu, že láká mnoho počítačových nadšenců. Pokud patříte mezi ně a s tvorbou 3D grafiky nebo s programem 3D Studio Max máte malé nebo žádné zkušenosti, je tento článek určen právě vám.

3D Studio Max

3D Studio Max (dále jen 3dsmax) představuje velice mocný a rozsáhlý nástroj pro tvorbu dokonalých Uživatelské rozhraní 3dsmaxu statických i pohyblivých 3D vizualizací (česky řečeno statických scén i animací). Je zde totiž možné nejen scénu vymodelovat a otexturovat, ale také nasvítit, přidat nejrůznější efekty a pochopitelně také vyrenderovat. (Renderování je vlastně proces, kdy program propočítá všechny potřebné údaje ze scény a vytvoří na jejich základě dvojrozměrný obrázek, třeba ve formátu *.jpg). Uživatelé 3dsmaxe dnes nejsou odkázáni jen na základ v podobě samotného programu, mohou si totiž vybrat i z velkého množství pluginů, které usnadňují a zdokonalují např. tvorbu speciálních efektů jako je realistický kouř, pokrytí těl živočichů chlupy nebo simulace rozlévající se kapaliny. Pluginy jsou také velmi oblíbené při renderování scén, kdy jednotlivé renderovací systémy mnohem lépe propočítávají např. rozptyl světla a nejrůznější odlesky na lesklých materiálech. Zajímavostí také je že velká animační studia vytvářejí své vlastní rozsáhlé pluginy, a tak se samotný 3dsmax stává jen jakýmsi jádrem mnohem rozsáhlejších "aplikací". S pomocí 3dsmaxe bylo vytvořeno velké množství her a filmů, seznam filmů vytvořených pomocí 3dsmaxe do května 2005 naleznete na adrese http://www.groundzerofx.com/maxinfilm. Na druhou stranu ale 3dsmax zůstává zajímavou volbou i pro obyčejné uživatele, zejména díky své 30 denní zkušební verzi. Plná verze programu stojí 145 000Kč, naštěstí existuje i studentská verze, kterou pořídíde za přijatelných 3 500Kč.

Začátky

Každého nového uživatele zaskočí 3dsmax svou rozsáhlostí, množství nabízených funkcí je skutečně ohromující. Stejně jako v životě i zde platí, že není nutné hned umět vše, ale něčím se začít musí. Nyní se pokusím udělat stručný přehled, jak se většinou při tvorbě scén postupuje, a tedy i jak by se začátečník měl učit tvořit.

Modelování

Základem všech scén je kvalitní model předmětu, který představuje. Každý tvůrce by se měl tedy naučit aspoň několik možných postupů modelování. Ještě důležitější ale je se v konkrétní situaci rozhodnout pro správnou modelovací techniku. Nejjednodušší možností (ale mnohdy účinnou) je použít jednoduché objekty jako kvádr, koule nebo válec a správně je k sobě umístit. Tyto objekty se nacházejí v panelu Create v menu Standart. Z těchto primitivních objektů se často modelují objekty složitější. Jde o metodu modelování pomocí Meshe, kdy díky práci s vrcholy (vertexes), hranami (edges) a stěnami (polygons) objektu lze třeba z kvádru vytvořit jednoduché letadlo (nakonec se ještě musí aplikovat MeshSmooth, aby byl objekt vyhlazený). Mezi další modelovací techniky patří Lathe čili kroužení tvaru kolem osy (tvorba skleničky), Loft čili tažení objektu po dráze (vytvoření zkrouceného kabelu od telefonu), použití Booleanovského modelování, tedy vytváření průniku, sjednocení nebo rozdílu dvou objektů (třeba pro vytvoření otvoru pro okno ve zdi). Toto je jen několik technik, které často používám, 3dsmax obsahuje modelovacích metod mnohonásobně více.

Texturování

Po vymodelování objektů se zpravidla přistupuje k jejich otexturování. Texturování je mnohdy také "hraním na efekt". Kvalitní otexturování může napravit některé nedostatky v modelování, naopak kvalitní model s podprůměrnými texturami se stává téměř nepoužitelným. Zejména u texturování je třeba si uvědomit, že jen máloco na světě je dokonalé. Rozhlédněte se nyní kolem sebe a zkuste si všimnout detailů jako je místy vyšlapaný koberec nebo třeba prasklina na zdi. Tyto detaily totiž rozhodují o tom, zda divák bude považovat vaši scénu za realistickou či nikoli. Jeden příklad za všechny - podivte se na obrázek Hrádku, který jsem tvořil. Není vám divné, že všechny stěny jsou dokonale rovné, že žádná není porostlá nějakou plazivou rostlinou nebo že v ní není puklina? Podobně je na tom i zbytek scény, zkrátka vše je až nerealisticky dokonalé. Naopak kamenitá podezdívka není rovná, ačkoli její model je vlastně rovná deska. Nerovnosti na jejím povrchu vznikly až během texturování, díky použití tzv. Bump map.

Nasvícení

Další důležitou činností je nasvícení celé scény. Ačkoli 3dsmax standardně nabízí rovnoměrné nasvícení celé scény, není tato volba právě ideální. Podívejte se opět kolem sebe - nenajdete kolem sebe aspoň jeden náznak stínu? Jestli ano, znamená to, že nasvícení bez stínů není tou nejlepší volbou. Naštěstí je i nasvícení scén v 3dsmaxu relativně jednoduché a ostatně lze u většiny scén ponechat i to "default" nasvícení, jak můžete vidět i u valné většiny mých scén.

Efekty

Podobně je možné hodnotit i přidání nejrůznějších efektů jako je mlha, kouř nebo osvícení objektivu. I bez těchto efektů se lze poměrně dobře obejít, ale jejich použití dodává scéně realičnost. Naopak jejich nesprávným užitím může scéna spíše ztratit. Inu, nic se nemá přehánět.

Animace

Velice častou "zábavou" mnoha uživatelů 3dsmaxe je také tvorba animací. Ač jde o poměrně oblíbenou činnost, začátečníkům ji moc nedoporučuji. Lepší je se naučit udělat pořádnou statickou scénu.

Renderování

Posledním krokem v tvorbě scény je její vyrenderování. Zde se nabízejí dva možné přístupy - jednoduše vyrenderovat scénu pomocí default renderu, který opět umožňuje dosáhnout průměrného výsledku, nebo použít nějaký ten pokročilejší renderovací systém. Určitou nevýhodou těchto systémů je jejich výpočetní náročnost. Říká se, že jeden snímek z filmů jako je Shrek se renderoval šest hodin. Každá vteřina filmu obsahuje těchto snímků 25-30. Proto velká studia používají tzv. renderovací farmy, které jsou tvořeny velkým množstvím výkonných počítačů, z nichž každý renderuje z daný čas nějaký ten snímek. Většině běžných uživatelů ale musí stačit stolní počítač, a tak renderování minutové animace může zabrat i 14 dní nonstop. Jde konkrétně o animaci TicTacToe od IcemanaJ.

Tutoriály

3dsmax je zkrátka velmi mocný nástroj pro tvorbu 3D grafiky, ve kterém se však začátečník může velmi lehce ztratit. 3dsmax se sice vyučuje na některých technicky zaměřených školách, většina lidí se ale učí pracovat s ním ve svém volném čase. Ačkoli nerad slibuji něco, co možná v dohledné době nesplním, pokusím se postupně vytvářet tutoriály o tvorbě v 3dsmaxu pro úplné začátečníky. Věřím, že mnoha lidem pomohou, neboť tyto tutoriály prozatím na českém webu chybí.


Webmaster: Václav Šimandl, © 2008