3D grafika
Vítejte na těchto stránkách, které se zabývají 3D grafikou, zejména
pak programy 3dsmax (dřívější název 3D Studio Max) a Corel Bryce. Najdete zde nejen mou galerii obrázků, ale také
uživatelské hodnocení obou dvou programů nebo vcelku užitečné tutoriály opět pro oba dva programy. Hned na této stránce také naleznete
několik obecných tipů a vysvětlení týkajících se 3D grafiky. Věřím, že se vám zde bude líbit.
3D grafika
3D grafika je jedno z poměrně mladých a rychle se rozvíjejících odvětví počítačové tvorby.
Zatímco před 10 lety jen ti největší optimisté věřili, že by snad počítačová animace mohla být hlavní technikou při tvorbě celovečerního filmu,
dnes je toto již "všední" realita. 3D grafika však nemusí znamenat jen profesionální studia plná té nejmodernější
výpočetní techniky, ale třeba také jen obyčejný studentský pokojík, v němž jakýsi mladík (anebo klidně i dívka) vytváří své vlastní
"projekty" jen tak pro radost svou i svých známých. No a právě pro takovéto amatérské grafiky a pro ty, kteří by do tajemného světa 3D grafiky
chtěli proniknout, je určen tento web. Já sám se řadím mezi tu část grafiků, kteří opravdu tvoří jen tak pro radost ve volném čase a nejvíce je potěší
kladná kritika od druhého člověka.
3D svět
Tvorba 3D grafiky je poněkud odlišná od té běžné 2D. Finálním výstupem je sice opět 2D obrázek (třeba ve formátu *.jpg) nebo animace
(např. ve formátu *.avi), ale pracuje se ve 3D světě. Téměř nutností je zde práce v několika různých pohledech (označovaných nejčastěji jako
Top, Left, Front, Perspektive a Camera). Je to nutné proto, že ani v reálném světě není možné určit přesnou polohu objektu pouze s využitím
jednoho neměnného pohledu - zkuste zavřít jedno oko a pokuste se určit, zda je blíže k vám na stole sklenička od limonády nebo lampička, pokud
se tato dvě tělesa nepřekrývají a nepomohou vám ani stíny. A tak ani ve 3D grafice není možné přesně umístit daný objekt do scény pouze
s využitím jednoho pohledu.
Ve 3D grafice
je možné každý vymodelovaný objekt libovolně přesouvat, otáček kolem jedné z os x, y, z a také
zvětšovat či zmenšovat (proporcionálně i neproporcionálně).
Každému objektu je nutné přidat také nějaký ten materiál nebo texturu, naštěstí
snad každý 3D program umožňuje udělat toto tak jednoduše, aby základní obarvení či otexturování objektu zvládl i začátečník. 3D grafika umožňuje
také scénu nasvítit a přidat nějaké efekty. Zkrátka profesionální práci v takovém 3dsmaxu není někdy možné rozeznat od toho pravého světa.
A abych nezapomněl - vytvoření animace ve 3D programech je otázkou jen několika vteřin. Stačí třeba pohnout jedním objektem z místa na místo a přitom
změnit i pozici jezdce na časové ose a přidat tzv. klíčový snímek. Potom se už můžete jen kochat, jak vám před očima prolétává kvádr z jedné strany
obrazovky na druhou.
Vývoj a časová náročnost
Na tomto místě bylo by vhodné říci jednu na první pohled ne
úplně zřejmou pravdu. Náš učitel 3D grafiky na SPŠS Tábor totiž jednou pravil: "Tento model
(model Teleskopu, na obr. vpravo) by před dvěma lety byla téměř špička tehdejší 3D grafiky,
dnes již ale patří jen do solidního průměru. No a co bude za pár let (tj. dnes), to uvidíš sám." Zkrátka 3D grafika se vyvíjí
tak rychle jako hardware, a tak se každý 3D grafik musí stále učit nejen nové modelovací techniky, ale také vytvářet
realističtější scény. A to zabírá velice mnoho času, snad i proto jsem s 3D grafikou prakticky již skončil.
Ačkoli se to nezdá, 3D grafika je velice časově náročná. Udělat jeden pořádný obrázek totiž trvá i několik desítek hodin.
Každá profesionální scéna by měla být od začátku promyšlena o to nejen co se týče rozmístění modelů, jejich textur nebo nasvícení,
ale také by měly být předem známé všechny modelovací techniky. Většina běžných neprofesionálů ale tento problém moc neřeší, prostě začnou dělat
nějaký model a dál se uvidí. Možná pak realizace takové scény zabere více času než ta detailně promyšlená, ale nakonec proč ne.
Ještě bych zde chtěl zmínit jeden detail a tím jsou hardwarové nároky 3D grafiky.
I když si už dnes každý stolní počítač a většina lepších notebooků
s nároky 3D programů bez obtíží poradí, pokud zvažujete možnost vážně se 3D grafikou zabývat, zamyslete se nad modernizací svého PC. Při tvorbě větších scén
je aspoň 512MB lépe však 1GB operační paměti nutností. Moderní procesor zase oceníte při renderování obrázků, kdy se jeden obrázek renderuje běžně i několik
desítek minut (obr vlevo se renderoval cca hodinu). Rozdíl v renderovacích časech na novém a postarším počítači byste tak poznali
brzy i na vlastní kůži. Ale abych neděsil, jednoduchou scénu bez nasvícení, efektů a speciálních renderovacích pluginů lze běžně vyrenderovat za méně než 10
sekund.